מחיר הירקות: אצל המדינות השכנות נמוך בהרבה מאשר אצלנו

    אבי יעקב No Comments on מחיר הירקות: אצל המדינות השכנות נמוך בהרבה מאשר אצלנו
    18:49
    01.05.24
    אתר קול חי No Comments on מפקד פלוגה במכתב כואב: "מחבל מצליף והסיוע נוחת"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הרעיונות המופרחים לאויר של יבוא ירקות לישראל כמענה לעליית המחירים אינם פתרון נכון, כך אומר דניאל לב, מנכ"ל "יופי של ירקות" מעין יהב, מגדלי ומשווקי הירקות הגדולים בישראל. הפיקוח על הגידול והשיווק של תוצרת חקלאית במדינות שכנות לנו במזרח התיכון נמוך בהרבה מאשר אצלנו ולעיתים כלל אינו קיים. יבוא של ירקות עלול לחשוף את הצרכן הישראלי לחומרים רעילים ולחיידקים.

    אנו, כמגדלי ירקות, מקפידים על רמת איכות וניקיון מהגבוהות בעולם, אומר לב. הירקות גדלים על פי נהלים מסודרים ועוברים בדיקות מעבדה קבועות. בנוסף, נעשה מעבר להדברה בשיטות טבעיות בעזרת אויבים טבעיים של המזיקים, חיטוי סולארי עם חום השמש ועוד. במדינות אחרות יש המשקים עדיין, למרבה הצער, במי ביוב, אין די פיקוח על חומרי הדברה ואיש אינו נותן את דעתו על תנאי ההעסקה של העובדים.

    תנודות המחירים של הירקות פוגעות גם בחקלאים, אומר דניאל לב. כפי שכעת המחירים מאמירים, כך יש תקופות של שפל שאז חקלאים נקלעים להפסדים ונפלטים מהענף. חיזוק כוחם של החקלאים באמצעות שיווק מאורגן, כפי שאנו עושים בעין יהב, מגדיל את כוחם את מול הרשתות והסיטונאים ותורם ליציבות מחירים ואספקה סדירה לשווקים.

    כשרשתות השיווק והצרכנים חוגגים מירק או פרי שנמכר ב-1 שקל צריך לזכור שבצד השני יש חקלאי שאיבד את עולמו. בעשורים האחרונים נפלטו אלפי חקלאים ממעגל היצור, חלקם בגלל שלא יכלו לספוג את תקופות השפל. המחירים נקבעים לפי היצע וביקוש לא יתכן שינתן פתרון כשהמחיר גבוה ע"י יבוא ולא ינתן פתרון כשהמחיר נמוך. יוצא מכך שרק החקלאי יכול להפסיד.

    לצאת בהכרזות כנגד החקלאים כשהמחירים עולים זה לא הוגן ולא אחראי, אומר לב. אם נבדוק את רווחיות הרשתות נגלה כי אחוז הרווחיות הגבוה ביותר הוא בפירות וירקות, על כן מן ההגיון כי ישמרו על החקלאים שעמלים רבות על מנת לגדל תוצרת בתנאים הקשים שיש כאן בארץ. צריך לזכור שכשמדווחים על מחירי עגבניה של כ- 15 ש"ח לצרכן, החקלאי במקרה הטוב יקבל ליד 5-6 שקלים . כל אחד יכול להבין לבד שלא החקלאי מהווה את בעית המחיר.



    0 תגובות